Francine Agbossou

B.P. 90108
Université des Sciences et Technologies de Lille
59652 Villeneuve d’Ascq Cedex

• Design d’auxiliaires chiraux et applications en catalyse asymétrique,
  • Liquids ioniques, milieux organisés et catalyse
  • Synthèse asymétrique
  • Catalyse énantiosélective d’hydrogenation, hydroformylation, allylation, silylcyanation et formations de liaisons C-C, hydroamination
  • carbones quaternaires chiraux
  • réactions multicomposants

Parcours de recherche

1978-1980 : thèse 3ème cycle

Métalloporphyrines Université Nancy 1 Dir. thèse : Pr. Bertrand Castro

1981-1985 : thèse Doctorat d’Etat

Attachée de Recherche CNRS Modèles de cytochrome P 450 Institut de Recherche sur la Catalyse, Villeurbanne Dir.thèse : Dr Igor Tkatchenko

1985-1988

Chargée de Recherche Catalyse homogène Laboratoire de Chimie de Coordination Toulouse Dir. : Dr Igor Tkatchenko

1988-1989

Stage Post doctoral Complexes chiraux du rhénium Université d’Utah, Salt Lake City, USA Dir. : Pr John Gladysz

1990-présent

Laboratoire de Catalyse de Lille Unité de Catalyse et de Chimie du Solide

Bibliographie récente

Ouvrages

Aminophosphine-Phosphinites, F. Agbossou-Niedercorn, in Phosphorous Ligands in Asymmetric Catalysis. Synthesis and Applications, Börner, A. (ed.) Wiley-VCH (2008) pp 477-505.

• Total Synthesis of (–)-Herbaric Acid through Organocatalyzed Asymmetric Halolactonization of Acrylate-Type Benzoic Acids.
    Deniau Eric, Michon Christophe, Gelat Fabien, Lebrun Stéphane, Henry Natacha, Agbossou-Niedercorn Francine.
    Synlett, vol. 28, pg. 225-230 (2017) DOI

• Efficient and Selective Hydrosilylation of Secondary and Tertiary Amides Catalyzed by an Iridium(III) Metallacycle: Development and Mechanistic Investigation.
    Corre Yann, Trivelli Xavier, Capet Frédéric, Djukic Jean-Pierre, Agbossou-Niedercorn Francine, Michon Christophe.
    ChemCatChem, vol. 9, pg. 2009-2017 (2017) DOI

• Gold(I)-Catalysed Asymmetric Hydroamination of Alkenes: A Silver- and Solvent-Dependent Enantiodivergent Reaction.
    Abadie Marc-Antoine, Trivelli Xavier, Medina Florian, Duhal Nathalie, Kouach Mostafa, Linden Bernhard, Génin Eric, Vandewalle Maxence, Capet Frédéric, Roussel Pascal, Del Rosal Iker, Maron Laurent, Agbossou-Niedercorn Francine, Michon Christophe.
    Chemistry - A European Journal, vol. 23, pg. 10777-10788 (2017) DOI

• A versatile iridium(III) metallacycle catalyst for the effective hydrosilylation of carbonyl and carboxylic acid derivatives.
    Michon Christophe, Agbossou-Niedercorn Francine, Trivelli Xavier, Rysak Vincent, Corre Yann.
    European Journal of Organic Chemistry, pg. 4820-4826 (2017) DOI

• Recent metal-catalysed asymmetric hydroaminations of alkenes.
    Michon Christophe, Abadie Marc-Antoine, Medina Florian, Agbossou-Niedercorn Francine.
    Journal of Organometallic Chemistry, vol. 847, pg. 13-27 (2017) DOI

• First catalytic asymmetric hydrogenation of quinoxaline-2-carboxylates.
    Maj Anna M., Heyte Svetlana, Araque Marcia, Dumeignil Franck, Paul Sébastien, Suisse Isabelle, Agbossou-Niedercorn Francine.
    Tetrahedron, vol. 72, pg. 1375-1380 (2016) DOI

• Asymmetric hydrogenation of 2,3-dihydro-1H-inden-1-one oxime and derivatives.
    Maj Anna M., Suisse Isabelle, Agbossou-Niedercorn Francine.
    Tetrahedron: Asymmetry, vol. 27, pg. 268-273 (2016) DOI

• Pentamethylcyclopentadienyl Iridium(III) Metallacycles Applied to Homogeneous Catalysis for Fine Chemical Synthesis.
    Michon Christophe, MacIntyre Kirsty